5 tipov pri výchove chlapca


Môj život sa dostáva do novej fázy. Môj syn má dnes 7 rokov a pomaly sa jeho otec stáva preň vzorom. Teším sa, že začínam mať čas i pre seba a môj syn sa učí byť mužom. Čo som sa zatiaľ dozvedela? Čítajte a dozviete sa.

Keď sa môj syn narodil tak to bolo o tom aby bol zdravý, spokojný a aby sa som mu postupne predstavovala svet do ktorého sa narodil. Po siedmych rokocho pochybujem asi ako každá matka či som nezlyhala. Tu je zopár tipov na čo si dávať pozor.

Mama upratuje a má cicuľky
Nikdy nevsugerujte chlapcovi myšlienku, že ženy väčšinou varia, upratujú a starajú sa o domácnosť. Dieťa samo časom zistí a všíma si čo všetko preň robia rodičia. Samo si utvorí názor. Jasne mu povedzte, že to čo vidí v televízii "ciculky, ricuľku", že to je súčasť mamky ale nie pre jeho potešienie a že v období (cca 5-6 rokov) sa už nepatrí, chytať mamku za cicuľky. Stáva sa to najmä u kojených chlapcov, že majú problém uvedomiť si , že nemajú prístup k prsiam.

Pokračovať ako naši rodičia?
­Špeciálne spojenie medzi matkami a synmi, otcami a dcérami je nenahraditeľné. My ako rodičia máme zodpovednosť ukázať dieťaťu to najlepšie zo seba. To ako vyzerá žena a muž. Nejde o dokonalosť (v mojom prípade napríklad o make-up, sebaúctu, rozvoj,..) ale i napríklad o prístup k životu a spoločnosti. Snažila som sa synovi vsugerovať veci a pravidlá, ktoré mne samej vadili pri mojej výchove. Avšak prečo sa riadiť starými vzorcami a ísť cestou najväčšieho odporu? Prečo neísť tou ľahšou cestou? Načo ťahať 3 ročného chlapca na futbal ak to v tomto období nevmína čo to futbal je. Jediné čo vníma je matka, ktorá mu poskytne lásku a vieru v seba. Otca a futbal začína vnímať v neskoršom období...

Vychovať bojka alebo suveréna?
Zdravé sebavedomie je u dieťaťa nevyhnutné! Prestavte si, že by dieťa odmietlo v škole písať alebo nejakým iným spôsobom nezapadalo do schémy. Je na vine rodič, škola alebo dieťa? Ťažko povedať avšak vždy je dôležité porozprávať sa s dieťaťom. Niekedy nie je na vine dieťa, ale systém. Nesnažím sa deti ospravedlňiť, samozrejme sa im treba venovať a musia sa snažiť, avšak koľkí z vás nevedia kresliť, škaredo píšu alebo im preskakujú písmenka pri písaní či čítaní. Podporujte a povzbudzujte svoje dieťa. Pozitívne povzbudenie mu dá viac ako negatívny postoj typu "ak pekne nenapíšej "A" tak nebudeš hrať X-box!". Obráťte to! Ak pekne napíšeš "A" môžeš hrať hodinu X-box.

Dnes takto zajtra onako!
Prevné pravidla. Nič nezmätie dieťa viac ako pravidlo, ktoré sa na druhý deň poruší. Dvakrát si rozmyslite aký trest dieťatu uvalíte pretože by ste ho mali dôsledne dodržať. Ak dieťa zistí, že trest neuplatníte tak už neuverí vašim budúcim hrozbám. Radšej pevné pravidlá bez výnimky, ako pravidla, ktoré sa nedodržujú, každú chvíľu sa menia a mätú dieťa i dospelých.

Biť či nebiť?
Netrestajte fyzicky. Osobne som trestala fyzicky avšak v najnevyhnutnejších prípadoch typu "už to nezvládám, hotovorím to po tisíci raz a proste bude po mojom, raaaaz, dvaaaa a triiiiii". Zistila som, že tento prístup nefunguje. Opakovanie chýb našich rodičov nám nezabezpečí rešpekt. Dieťa je ukrivdené a neverí rodičovi. Radšej dieťatu opakujte každý deň to isté kým sa to nenaučí. Napríkla náš rituál je: Čo urobíš keď prídeš domov? Takmer každý deň sa na mňa pozrie s otázkou v očiach a ja každý deň zopakujem. Vyzuješ sa, umyješ si ruky a prezlečieš sa! Fyzickými trestami si proti sebe dieťa popudíte. Avšak v krajných prípadoch ich nezavrhujem.


Otec, syn a vy
Čoraz viac času trávi s otcom, majú i zmysluplnú konverzáciu a hrajú spolu hry či športujú. Podporte otca dieťaťa aby mu odovzdal svoje znalosti a zručnosti. Obdobie 6-7 rokov je obdobím, kedy sa chlapec chce učiť od svojho otca. Nesnažte sa ospravedlniť ani ponížiť otca ak sa správa nevhodne. Je to jeho zodpovednosť vo výchove a dieťa by si malo vytvoriť svoj vlastný názor. Boli by ste prekvapení k akým uzáverom dieťa vďaka vlastným myšlienkovým pochodomm príde. Dieťa je citlivé a vníma ako sa k nemu rodičia správajú.

Žiadne z týchto rád nie sú odporúčaniami lekárov alebo psychologov ale matky, ktorá vychováva syna. Keďže každé dieťa je originál a samostatne mysliaca bytosť nie sú tieto odporúčania kvalifikovaným a profesionálnym poradenstvom. Avšak budeme radi ak ich vyskúšate a napíšete do komentára svoj názor.

Komentáre

Obľúbené príspevky